fredag 1. februar 2008

NorskSidemålNynorsk?

Personlig mener jeg at vi ikke trenger nynorsk. Jeg er 17 år nå, og har aldri hatt bruk for nynorsk i hele mitt liv, og helt ærlig så tror jeg ikke at jeg kommer til å få bruk for det heller. De som er fritatt fra nynorsk er de som snakker et annet språk i hjemmet. De skal også gjennom det samme i livet som jeg skal, og alikevell så må JEG lære nynorsk og ikke de? Min personlige mening er at enten så skal alle ha nynorsk, eller så skal alle få slippe.

Jeg er glad for at vi bare har skriftlig nynorsk og ikke muntlig, fordi da tror jeg det hadde blitt hakket vanskelig til tider. Det er mye endinger som er viktige å lære og ord som er gjort om, så for å bli bedre i nynorsk vil jeg anbefale å lese nynorske bøker. Det har hjulpet meg utrolig mye. Jeg har leste alle bøkene i ¨Skammar¨-serien, og jeg syns det er mye lettere å skrive, tenke og forstå nynorsk. Jeg tror også at det hjelper en del å øve på gramatikk og pugge endinger så de sitter godt. Men jeg er ikke en puggehest og det kommer jeg aldri til å bli heller. Så for folk som meg syns jeg det er bra å lese nynorske bøker.

1 kommentar:

Ingunn sa...

Det er bra å lese bøker på nynorsk. Dessuten får du bedre "språkfølelse" av det enn ved å bare pugge.