torsdag 3. april 2008

¨Eg Ser¨ av Bjørn Eidsvåg


Eg ser at du er trøtt,
men eg kan ikkje gå
alle skritta for deg.
Du må gå de sjøl.
Men eg ve gå de med deg.
Eg ve gå de med deg.
-
Eg ser du har det vondt,
men eg kan ikkje grina alle
tårene for deg.
Du må grina de sjøl,
men eg ve grina med deg.
Eg ve grina med deg
-
Eg ser du vil gi opp,
men eg kan ikkje leva
livet for deg.
Du må leva det sjøl.
Men eg ve leva med deg.
Eg ve leva med deg.
-
Eg ser at du er redd,
men eg kan ikkje gå i døden for deg.
Du må smaka han sjøl,
men eg gjør død til liv for deg,
eg gjør død til liv for deg.
Eg har gjort død til liv for deg.
Eg har gjort død til liv for deg

Denne sangen er skrevet av Bjørn Eidsvåg når han var prest på et psykiatrisk sykehus. Det skulle egentlig være en preken, men han bestemte seg for å gjøre den om til en ny sang som kom ut i 1983.
-
Jeg liker denne sangen utrolig godt fordi den har et helt spesielt budskap. Den sier ¨Selv om du er redd er det du som må gjøre det, og hvis du trenger hjelp kan jeg godt hjelpe deg¨. Denne sangen har forskjellige betydninger og historier fra person til person, men for meg så er det en slags vennesang. Den gir deg en slags støtte fra en venn og forteller deg at du kan klare det. At uansett hvor dårlig en periode kan være, så får du støtte fra vennene dine og du kan klare deg igjennom alt.
-
Jeg syns også melodien er utrolig fin. Dette er trolig en av de beste norske sangene som er skrevet syns jeg.

2 kommentarer:

Maria sa...

Du er søt :) Og skriver veldig bra innlegg + at jeg elsket det på siden av bloggen, så utrolig søtt og koselig! :)

Ingunn sa...

Ja, det er nok ikke tilfeldig at den har fått så høy status. Jeg er enig med Maria, det var mange kloke og søte ord i siden her :)